lördag 2 maj 2009

Tioårsjubileum & begravning i repris


Så blev det valborg. Sista april är en av mina favoritdagar på året. Jag har en massa goda minnen av härliga valborgsmässoaftnar ända sedan jag var barn. I Åkersberga brukade det vara fest överallt i området och vi barn drev omkring hela natten och pratade och busade och hade det mysigt. Vi fick vara eldvakter och satt vid de glödande resterna av brasan ända till morgonen och berättade spökhistorier och diskuterade livet. Flera gånger var kusinerna på besök och vi lekte och hade kul medan de vuxna drack Kir och Geting.

Den sista april år 2000 flyttade vi in i vårt hus i Slagsta. Jag, Maria, Linus och fyramånadersbebisen Hampus. Efter att ha släpat kartonger hela dagen kom en skön och fin valborgskväll då vi letade upp närmaste brasa. Den visade sig ligga bara precis på andra sidan vägen och där träffade vi och presenterade oss för alla nya grannar. Från och med den dagen bjöd vi alltid hem några vänner på grillning och brastittning på valborg. Det var alltid festigt, trevligt och varmt - och var det inte varmt nog så slog vi på bastun (i vilken vi lärde känna de nya grannarna mitt emot just på en valborgsmässoafton). I år var det tionde året med valborg på Örtagårdsvägen och tack vare några av de underbara vännerna från jutsuklubben blev det en lika varm och härlig kväll som alltid - men mitt i allt det varma kröp en enorm saknad fram gång på gång under kvällen och då var det tur att det var just jutsugänget som var där: "Ju-jutsu är en kampkonst där man kramas väldigt mycket" förklarade jag för Spektrumbarnen förra helgen och Älvsjögänget är verkligen bäst på kramar!

Gårdagen, 1 maj, tillbringade vi i Farsta Näs vid Roffe & Malins husvagn i underbart Mariaväder. Hela kvällen gick dessutom åt till uppladdning av filmen från begravningen på Youtube, för alla som ville men inte kunde närvara och för alla som vill se det vackra och fruktansvärda igen:

Del 1 - Klockringning
Del 2 - Largo från Vivaldis blockflöjtskonsert
Del 3 - Förevigt nu
Del 4 - Psalm 231 En ton
Del 5 - Griftetal
Del 6 - Det lilla ljus
Del 7 - Bön, Överlåtelsen
Del 8 - The Rose
Del 9 - Bön, Fader vår, Välsignelsen
Del 10 - Psalm 249 Blott en dag
Del 11 - Gråt inte
Del 12 - Con te partirò
Efter del 12 begav vi oss till Lilla Dalen för jordsättning och det var också mycket vackert, fint, starkt och fruktansvärt. Tyvärr har jag ingen film därifrån.

Så... nu är filmen äntligen on-line och jag kan pusta ut. Det har varit ett rätt skrämmande äventyr att få till den. Det började i onsdags med att Hampus kom och var helt förtvivlad och ledsen - han hade råkat radera filmen ur videokameran! Det är lugnt, sa jag, för jag hade som tur var redan kopierat den till datorn. Men då jag inte tidigare har redigerat video i Ubuntu var jag tvungen att hämta ett program för det. Jag öppnade filen utan att skapa en arbetskopia, bara för att orientera mig lite i programmet, klippte bort lite väntetid (dödtid, höll jag på att skriva, men det kändes inte rätt på begravning) i början av filmen och tryckte 'spara som' - inget hände. Jag tryckte 'spara' och vips så hade filen skrivit över med en 0 byte-fil! Borta! Så torsdagseftermiddagen fick jag ägna åt att leta undeleteprogram och försöka rädda den raderade filen direkt ur videokamerans hårddisk. Det fungerade. Phu!

4 kommentarer:

  1. Tack Tobias för en fin Valborgskväll. Att vara en bra ensamvärd klarade du av galant. Vi ser fram emot många och långa sommar-, presommarläger-, höst- och övriga fester i Slagsta.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad fint att vi andra som inte hade möjlighet att komma ändå kunde få se den vackra begravningen i efterhand.

    SvaraRadera
  3. Det är bra att den är förevigad, så jättevacker som den var!

    SvaraRadera
  4. Tack Tobias för en trevlig Valborgskväll. Effektfull bild av mig när jag grilla mig och marshmallows. =)

    SvaraRadera

 
Creeper